Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam
Abstract
This exploration is to further develop the results obtained from the mental, emotional, and psychomotor fields of grade 5 students in Madrasah Islamiyah subjects at SDN 056 Lamasariang, Polewali Mandar Regency. Analysts look for different sources, for example, various titles of books obtained from various libraries, bookstores, and research diaries that scientists find on the web as references in the preparation of this proposal. The exploratory strategy used in this exam is Classroom Action Research (CAR). The exam is carried out in two cycles. Each cycle consists of four phases, specifically preparation, implementation, perception, and reflection. The focus of this research is the learning outcomes of fifth graders in utilizing singing learning techniques at SDN 056 Lamasariang, Polewali Mandar Regency. The results showed that Islamic Religious Education learning by applying the singing technique learning model could further develop students' results from mental space with normal values in the pre-pattern 69.2 to 75.8 in the primary cycle, and 83.4 in the second cycle with 56 % of pre-cycle culmination, to 76% in the primary cycle and 96% in the next cycle. Meanwhile, from the emotional aspect, the assessment of students' perspectives in the main cycle, the normal perception was 72.95, increased to 83.95 in the second cycle with 65% fulfillment in the primary cycle, and the second cycle with 90%.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-Qur’an dan Terjemahnya. Bogor: Sabiq. t.th
A. Maolani, Rukaesih dan Ucu Cahyani. Metodologi Penelitian Pendidikan. Cet II; Jakarta: Rajawali Pers. 2016
Anidi. Evaluasi Program Pembelajaran. Cet. I; Yogyakarta: Parama Publishing.2017
Arikunto, Suharsimi. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Edisi III; Jakarta: Bumi Aksara. 2018
Budiningsih, Asri. Belajar dan Pembelajaran. Cet II; Jakarta: Rineka Cipta. 2015
Fathurrohman, Muhammad. Model-model Pembelajaran Inovatif: Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Cet I; Jogjakarta: Ar-Ruzz Media. 2017
Gantini, Pipit dan Dodo Suhendar. Penilaian Hasil Belajar. Cet I; Jakarta: Erlangga. 2017
Huda, Miftahul. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Cet I; Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2014
Iswadi, Teori Belajar. Cet I; Bogor: In Media. 2017
Indrawan Rully dan Poppy Yaniawati. Metodologi Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, Campuran untuk Manajemen, Pembangunan, dan Pendidikan. Cet III; Bandung: Refika Aditama.2017
Jihad Asep dan Abdul Haris. Evaluasi Pembelajaran. Cet II; Yogyakarta: Multi Pressindo. 2013
Kunandar. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Cet.X; Jakarta: Rajawali Pers. 2016
Maharani, Ervina. Panduan Sukses Menulis Penelitian Tindakan Kelas yang Simpel, Cepat, dan Memikat. Cet I; Yogyakarta: Parasmu. 2014
Mardalis. Metode Penelitian: Suatu Pendekatan Proposal. Cet XIV; Jakarta: Bumi Aksara. 2017
Mardapi, Djemari. Teknik Penyusunan Instrumen Tes dan Non Tes. Cet I; Jogjakarta: Mitra Cendikia Press. 2013
Parwati, Ni Nyoman, Putu Pasek Suryawan., dan Ratih Ayu Apsari. Belajar dan Pembelajaran. Cet I; Depok: Rajawali Pers. 2018
Pena, Tim Prima. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Gitamedia Press.
Sani, Ridwan Abdullah. Strategi Belajar Mengajar. Cet I.; Depok: Rajagrafindo Persada. 2019
Setiawan, Resky. Penelitian Tindakan Kelas (Action Research) Teori dan Praktik. Cet I; Yogyakarta: Nuha Medika. 2017
Sudaryono. Metode Penelitian. Cet I; Jakarta: Rajawali Pers. 2017
Sudijono, Anas. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Cet XIV; Jakarta: Rajawali Pers. 2015
_____Pengantar Statistik Pendidikan. Cet XXVI; Jakarta: Rajawali Pers. 2015
Sudjana, Nana. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Cet XIII; Bandung: Sinar Baru Algensindo. 2014
_____Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya. 2017
Suhana, Cucu. Konsep Strategi Pembelajaran. Cet IV; Bandung: Refika Aditama. 2014
Suwartono. Dasar-dasar Metodologi Penelitian. Ed I; Yogyakarta: Andi.2014
Shihab, M. Quraish. Tafsir Al-Misbah: Pesan, kesan dan keserasian Al-Qur’an. Vol 14; Jakarta: Lentera Hati. 2002
Susanto, Pudyo. Belajar Tuntas: Filosofi, Konsep, dan Implementasi. Cet I; Jakarta: Bumi Aksara. 2018
Uno B Hamzah dan Satria Koni. Assessment Pembelajaran.Cet V; Jakarta: Bumi Aksara. 2016
Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional Pasal 1. Cet IV; Jakarta : Sinar Grafika. 2007
Yusuf, Muri. Asesmen dan Evaluasi Pendidikan: Pilar Penyedia Informasi dan Kegiatan Pengendalian Mutu Pendidikan. Jakarta: Kencana. 2015
Rusman. Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Cet VI; Jakarta: Rajawali Pers. 2016
Belajar dan Pembelajaran Beriorientasi Standar Proses Pendidikan. Cet I; Jakarta: Kencana. 2017
https://repository.usd.ac.id/16898/2/141134029_full.pdf. diakses tanggal 25 Desember 2021
http://eprints.radenfatah.ac.id/1305/1/FITRIYANI%20(13270041).pdf diakses tanggal 25 Desember 2021.
http://digilib.un.ac.id/27728/3/SKRIPSI%20TANPA%20BAB%20PEMBAHASAN.pdf diakses tanggal 25 Desember 2021.
DOI: http://dx.doi.org/10.33096/eljour.v3i1.141
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Abdul Malik, Putri Dian Purnamasari, Akhmad Syahid

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Education and Learning Journal indexed by:
___________________________________________________________
Education and Learning Journal
ISSN : 2720-9156
Published by: Universitas Muslim Indonesia
Web : http://jurnal.fai.umi.ac.id/
Email : eljour@umi.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0